Для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Така норма міститься у статті 6 Закону “Про ЕДО".
Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов’язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України "Про електронні довірчі послуги" (далі – Закон "Про ЕДП"). Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб’єктами електронного документообігу на договірних засадах.
Частиною третьою статті 207 Цивільного кодексу України визначено, що використання при вчиненні правочинів факсимільного відтворення підпису за допомогою засобів механічного, електронного або іншого копіювання, електронного підпису або іншого аналога власноручного підпису допускається у випадках, установлених законом, іншими актами цивільного законодавства, або за письмовою згодою сторін, у якій мають міститися зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів, або іншим чином врегульовується порядок його використання сторонами.
Зазначимо, що Національний банк України відповідно до своїх визначених законодавством України повноважень врегулював застосування електронних підписів і печаток у Положенні про застосування електронного підпису та електронної печатки в банківській системі України, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 14.08.2017 № 78, зі змінами (далі – Положення № 78).
Крім того, відповідно до Положення про застосування цифрового власноручного підпису в банківській системі України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 13.12.2019 № 151 (зі змінами) (далі – Постанова № 151), врегульовано використання особливого виду власноручного підпису – цифрового власноручного підпису суб’єктами банківської системи України.
Вимоги зазначених нормативно-правових актів не поширюються на небанківські фінансові установи, які на сьогодні повинні у своїй діяльності керуватися загальними нормами законодавства України щодо використання електронних підписів і печаток.
Національний банк України опрацьовує можливість поширення тих норм Положення № 78 та Постанови № 151, які довели свою прогресивність та ефективність, на інші сфери надання фінансових послуг в Україні. Зокрема, Верховна Рада України в першому читанні прийняла законопроєкт, яким Національному банку України надається право регулювати застосування електронних підписів не тільки в банківській системі, а й в інших сферах надання фінансових послуг.
Звертаємо увагу, що згідно зі статтею 7 Закону "Про ЕДО" оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов’язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону "Про ЕДП".
Оригінал електронного документа повинен давати змогу довести його цілісність та справжність у порядку, визначеному законодавством України. Водночас статтею 12 Закону "Про ЕДО" установлено, що перевірка цілісності електронного документа проводиться шляхом перевірки електронного цифрового підпису, використання якого не передбачено законодавством України.
З метою врегулювання цієї законодавчої колізії слід керуватися статтею 1 Закону "Про ЕДП", якою встановлено, що удосконалений електронний підпис/печатка дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача/створювача електронної печатки та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей/ця електронний/на підпис/печатка. Отже, перевірку цілісності електронного документа можна здійснювати шляхом перевірки удосконаленого/КЕП.
КЕП/печатка вважається таким/такою, що пройшов/пройшла перевірку та отримав/отримала підтвердження, якщо він/вона відповідає вимогам частини другої статті 18 Закону "Про ЕДП". Перевірка удосконалених підписів описана в Положенні № 78.
КЕП має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис та має презумпцію його відповідності власноручному підпису (частина четверта статті 18 Закону "Про ЕДП"). Отже, використання сторонами КЕП повністю врегульовано і не потребує укладення між ними додаткового договору. Використання інших видів електронних підписів, у тому числі удосконалених, потребує попереднього укладення договору або повинно бути іншим чином врегульовано в законодавстві України.
Прикладом окремого регулювання використання електронного підпису є використання електронного підпису одноразовим ідентифікатором, визначеним Законом України "Про електронну комерцію" (далі – Закон "Про ЕК").
Звертаємо увагу, що порядок надання банківських послуг, випуску та обігу електронних грошей, здійснення переказу коштів не є предметом правового регулювання Закону "Про ЕК" і регулюється спеціальним законодавством.
Небанківським фінансовим установам під час запровадження технологій з використанням електронного підпису одноразовим ідентифікатором слід належним чином опрацьовувати питання захисту прав споживачів.