Перше – з’ясуйте усі умови отримання послуги. Наприклад, повні витрати на отримання кредиту, повну процентну ставку, усі додаткові платежі та комісії, штрафи за прострочення платежу, графік погашення кредиту тощо.
Друге – уважно читайте договір. Так, договір – це юридичний документ, який складно розуміти. Але якщо ви плануєте оформити депозит, взяти кредит чи скористатися іншою послугою, уважно та прискіпливо читайте усі умови. Адже це документ, якого ви зобов’язуєтесь дотримуватися, ставлячи свій підпис.
Типові ознаки порушення прав споживачів фінансових послуг:
- звернення до споживача з вимогою сплатити кредит іншої особи. Споживач при цьому не є поручителем, спадкоємцем чи представником боржника;
- застосування жорстких методів стягнення заборгованості (наприклад, використання нецензурної лексики, морального тиску на споживача чи погроз);
- наполегливе пропонування кредитних продуктів (кредитних карток чи лімітів) у разі перевипуску платіжної картки у банку;
- нарахування процентів за користування кредитом понад строк кредитування;
- виплата не в повному обсязі, неприйняття рішення про виплату або відмова у виплаті страхового відшкодування страховими компаніями.
По-перше,варто звернутися безпосередньо до фінансової установи. Можна зателефонувати на "гарячу лінію", але ліпше надіслати письмову скаргу на керівництво установи. Інколи споживачам вдається швидко вирішити ситуацію або отримати роз’яснення вже на цьому рівні.
Якщо питання не вдалося вирішити, споживач може звернутися до Національного банку. Найзручніше це можна зробити:
- через онлайн-форму на вебсайті НБУ;
- надіславши листа на електронну пошту [email protected]:
- зателефонувавши до Контакт-центру НБУ 0 800 505 240;
- через чат-бота nbu_contact_bot у viber або telegram.
У зверненні важливо розповісти суть питання, вказати установу, якої стосується звернення, ваше прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання та електронну пошту.
У Національного банку є 30 календарних днів на розгляд звернення. Але ми намагаємося відповідати якомога оперативніше, особливо на актуальні та термінові звернення.
Якщо ви маєте зауваження до роботи вашого банку, рекомендуємо спочатку звернутися з письмовою скарго безпосередньо на ім’я керівництва банку. Якщо ваше звернення проігнорують, надішліть звернення до Національного банку.
Заяви та скарги фізичних осіб не відносяться до підстав, за якими НБУ може призначити позапланову інспекційну перевірку банку. Проте якщо НБУ зі звернень виявить системні порушення прав споживачів, це може стати підставою для інспекційної перевірки.
Претензії до роботи працівників банку варто оформити у письмовій скарзі на ім’я керівництва банку.