Національний банк України та банківська система долучаються до Національного тижня безбар’єрності, що вперше проводиться в Україні з 19 до 25 травня 2025 року в межах Стратегії створення безбар’єрного простору в Україні за ініціативи першої леді України Олени Зеленської.
Фінансовий сектор України забезпечує робочими місцями понад 200 000 українців та обслуговає більше 30 мільйонів клієнтів. Тож кожен українець або залучений до роботи у фінансовій системі, або ж є її клієнтом. Велика частина з них захищає Україну, перебуваючи в лавах ЗСУ, а понад 1 млн – мають статус ветерана війни в Україні.
"Ще до початку повномасштабного вторгнення українські банки розпочали рух до створення інклюзивного фінансового сектору. У відповідь на виклики війни цей рух став більш системним та всеохоплюючим. Підтримка ветеранів та ветеранок – масштабне національне завдання та основа державної доктрини України – країни героїв, яка передбачає розбудову культури вшанування героїв, ветеранів та ветеранок, а також їх ефективну, максимально комфортну і швидку реінтеграцію в суспільне та економічне життя, – наголосив Голова Національного банку Андрій Пишний. – Сила банківського сектору – у єднанні навколо спільних цінностей: чи то створення рішень для відбудови енергетики України, чи боротьба з незаконним використанням платіжної інфраструктури, щоб захистити країну від втрати ресурсів, чи збереження неймовірного темпу реформ для успішної євроінтеграції. Особливо важливим об’єднуючим питанням для банківської системи стала підтримка військових, ветеранів та ветеранок. Йдеться не про разові акції, а про масштабну стратегію довгострокової підтримки, що включає розвиток нової інклюзивної культури взаємодії, заснованої на людяності, гідності, рівності навколо якої згуртувалися і регулятор, і банки".
Що робить в напрямі безбар’єрності Національний банк України
- Фінансова інклюзія є одним із пріоритетів Стратегії НБУ й Стратегії розвитку фінансового сектору України та реалізується через низку конкретних ініціатив та заходів, визначених цими документами.
- Підписано Меморандум між Національним банком та ЄБРР, який визначає загальнонаціональний та цілісний підхід до економічного залучення ветеранів війни та їхніх сімей, як працівників у фінансовому секторі, реальній економіці та як користувачів фінансових послуг. Вагомою складовою співпраці у межах Меморандуму стала Хартія з фінансової інклюзії і реінтеграції ветеранів України, до якої наразі приєдналися вже 38 банків.
- Розроблені Методичні рекомендації з правил інклюзивного надання фінансових послуг в установах України, що передбачають нульову толерантність до будь-яких форм дискримінації споживачів за соціальними, фізичними, функціональними чи іншими ознаками, забезпечення фізичної доступності приміщень та устаткування, належне дистанційне обслуговування та безперешкодні процедури під час встановлення ділових відносин і надання фінансових послуг, зокрема ветеранам та ветеранкам.
- Розроблені інклюзивні вимоги та встановлено обов’язок для банків та небанківських фінансових установ забезпечити фізичну та інформаційну доступність, у тому числі для ветеранів та ветеранок, щонайменше 50% від загальної кількості їхніх відділень. Фізичну доступність відділень банки та небанківські фінустанови мають забезпечити до 08 серпня 2025 року; канали дистанційного електронного обслуговування – до 08 травня 2026 року.
- Розроблені Рекомендації фінансовим установам-роботодавцям та інструментарій для розвитку фінансової інклюзії та реінтеграції ветеранів війни в Україні, що пояснюють, як фінансові установи можуть впроваджувати практики, дружні до ветеранів та ветеранок, удосконалювати інфраструктуру для поліпшення доступу людей з інвалідністю (зокрема впровадження посад відповідального в справах ветеранів на рівні компанії, гнучкі умови праці, підтримку психічного здоров’я, спеціалізовані процеси адаптації тощо).
- Розроблено скорингову модель оцінки фінансових установ, дружніх до ветеранів та ветеранок, що містить опис процесів, рекомендованих до імплементації, інструменти самооцінки та моніторингу для управління ветеранськими ініціативами, а також дає змогу міжнародним донорам, зокрема ЄБРР, краще визначати потреби в підтримці фінансових установ для розбудови комфортного середовища для ветеранів та ветеранок.
- Розроблено законопроєкт про запровадження нової банківської сутності – банку фінансової інклюзії з обмеженою банківською ліцензією, що дасть змогу вирішити питання доступу населення, у тому числі військових, ветеранів, ветеранок і представників бізнесу, до фінансових послуг у невеликих населених пунктах, деокупованих та наближених до фронту територіях (відповідний законопроєкт наразі перебуває на розгляді Верховної Ради України).
- Національний банк як відповідальний роботодавець розбудовує внутрішню програму підтримки ветеранів та ветеранок, яка включає пріоритетне працевлаштування, додаткову відпустку, адаптацію та психологічну підтримку, запровадження посади керівника з питань соціальних ініціатив та інклюзивних програм тощо.
Що роблять банки для реінтеграції ветеранів
Зусилля банків у напрямі реінтеграції ветеранів та ветеранок є системними та охоплюють як програми швидкої і якісної реінтеграції в робочий простір та цивільне життя, так і практичні програми активного залучення ветеранів та ветеранок в економіку, нові сфери діяльності та підприємництво. Йдеться і про фінансову, і про нефінансову підтримку військових, ветеранів та ветеранок.
Так, програми банків з реінтеграції ветеранів та ветеранок зосереджені на таких ключових напрямах (наводимо невичерпний перелік програм і послуг, доступних в окремих банках, на основі опитування 30 найбільших банків, детальна інформація доступна на сайті кожного банку):
1. Підтримка мобілізованих колег під час військової служби:
- пряма фінансова та нефінансова допомога мобілізованим працівникам – збереження заробітної плати на час служби; щомісячна матеріальна допомога; фінансова підтримка родин військових, загиблих та зниклих безвісти; гуманітарна та юридична підтримка;
- допомога бойовим підрозділам, у яких служать працівники, – закупівля техніки, спорядження, амуніції; волонтерські ініціативи та донорські кампанії серед працівників; партнерські закупівлі для ЗСУ (медичне обладнання, дрони, автомобілі тощо);
2. Повернення до роботи та цивільного життя:
- особлива увага до ветеранів та ветеранок – запровадження посади координатора або відповідального для вирішення питань ветеранів та ветеранок; програми для адаптації демобілізованих співробітників; затвердження внутрішніх політик підтримки; створення інклюзивних робочих місць;
- психологічна та юридична підтримка – безоплатні психологічні консультації, зокрема індивідуальні, програми підтримки ментального здоров’я; юридичний супровід;
- гнучкі умови праці для ветеранів та ветеранок – можливість дистанційної або гібридної роботи, додаткові оплачувані відпустки;
- реабілітація ветеранів та ветеранок – фінансування медичних послуг у провідних реабілітаційних центрах, зокрема Superhumans Center; спонсорська допомога на створення ветеранських реабілітаційних просторів у громадах, підтримка культурних проєктів (Театр Ветеранів, безбарʼєрний культурний простір для ветеранів "КИТ" на ВДНГ, фестиваль ветеранської культури "Коло ветеранів" тощо);
- підтримка ветеранських спільнот – внутрішні канали комунікації для обміну досвідом і підтримки, соціальні та культурні ініціативи за участю ветеранів та ветеранок;
3. Створення спеціалізованих банківських продуктів:
- безоплатний доступ до певних послуг: преміальні пакети, картки з кешбеком, знижками, безоплатним обслуговуванням; пільгові умови за депозитами та кредитами; пріоритетне обслуговування у відділеннях;
- благодійність – механізми для збору донатів через банківські відділення та мобільні застосунки, співпраця з військовими підрозділами та благодійними фондами тощо;
4. Розвиток ветеранського підприємництва:
- освітні проєкти – бізнес-школи для захисників, ветеранів та членів їхніх родин; онлайн-курси з фінансової грамотності, маркетингу, цифрових навичок; навчальне партнерство з громадськими організаціями, платформами, міністерствами;
- доступ до пільгового фінансування – пільгове кредитування для започаткування бізнесу; грантові програми для ветеранів, ветеранок та членів їхніх родин; програми супроводу бізнес-розвитку;
5. Розбудова безбар’єрного середовища:
- фізична доступність інфраструктури – адаптація відділень для маломобільних груп (пандуси, покажчики, шрифт Брайля); мобільні відділення у віддалених, прифронтових та деокупованих територіях;
- цифрова інклюзія – адаптація продуктів, сайтів, мобільних застосунків, зокрема під потреби ветеранів та ветеранок.
Підписання Меморандуму про співпрацю між НБУ та Міністерством у справах ветеранів України
У День банківських працівників України, 20 травня 2025 року, відбулася регулярна робоча зустріч керівництва Національного банку та 30 найбільших банків України, присвячена темі безбар’єрності фінансового сектору.
У зустрічі взяла участь Міністерка у справах ветеранів України Наталія Калмикова, яка розповіла про ключові напрями державної ветеранської політики, у яких важливе місце посідає підтримка від банківського сектору.
Зокрема, йшлося про реалізацію Стратегії ветеранської політики на період до 2030 року, упровадження стандартів фізичної та ментальної реабілітації, програми підтримки, які допомагають ветеранам і ветеранкам знайти себе в нових професіях, повернутися до активного життя (облаштування ветеранських просторів, підтримку цифрової інфраструктури, модернізацію системи реабілітації, а також професійної переорієнтації ветеранів і ветеранок тощо).
Окрему увагу учасники зустрічі приділили подальшій співпраці. Так, для консолідації зусиль, спрямованих на формування інклюзивного фінансового середовища, Голова Національного банку Андрій Пишний та Міністерка у справах ветеранів України Наталія Калмикова підписали Меморандум про співпрацю.
Його метою є спільна багатовекторна діяльність, що спрятиме реінтеграції та адаптації ветеранів війни до цивільного життя, створенню можливостей для професійної реалізації ветеранів та ветеранок у фінансовому секторі, а також підвищенню рівня обізнаності працівників фінансового сектору України, ветеранів та членів їхніх родин щодо державних програм підтримки ветеранів, ветеранок і осіб з інвалідністю, отриманою внаслідок війни.
"Ми вдячні Національному банку України за лідерство та консолідацію зусиль усього банківського сектору в напрямі підвищення рівня фінансової інклюзії, забезпечення безбар’єрного доступу до фінансових послуг та створення інструментів, які сприяють повноцінній економічній реінтеграції ветеранів і ветеранок. Це не просто про доступ до банківських продуктів – це про гідність, можливість для кожного, хто захищав країну, реалізувати себе в цивільному житті. Такий підхід є важливою частиною сучасної державної ветеранської політики, орієнтованої на сталість, розвиток і рівні можливості. Ми маємо пам’ятати: там, де виграють ветерани та ветеранки – виграє вся країна. Бо ветерани та ветеранки, що мають підтримку та перспективу, – це лідери змін, рушії економіки та суспільства загалом", – прокоментувала підписання Меморандуму Наталія Калмикова, Міністерка у справах ветеранів України.