Рада Національного банку України 18 квітня 2025 року затвердила Консолідовану фінансову звітність та Консолідований звіт про управління Національного банку України за 2024 рік.
Станом на 31 грудня 2024 року валюта балансу Національного банку становила 2 700 млрд грн (у 2023 році – 2 392,6 млрд грн).
Основні складові активів Національного банку станом на кінець 2024 року:
- активи, які формують міжнародні резерви, найбільшу частку в яких становили:
- цінні папери нерезидентів, обсяг яких становить 1 235,9 млрд грн;
- кошти та депозити в іноземній валюті, обсяг яких – 487,1 млрд грн;
- цінні папери України – 714,8 млрд грн.
Основні зміни в активах Національного банку у 2024 році зумовлені збільшенням на 8% обсягу міжнародних резервів – до 43,8 млрд дол. США на кінець 2024 року (з 40,5 млрд дол. США – на кінець 2023 року), зокрема збільшенням:
- на 15% обсягу цінних паперів нерезидентів;
- на 30% коштів і депозитів в іноземній валюті.
Зобов’язання Національного банку станом на 31 грудня 2024 року становлять 2 132 млрд грн, що становить 79% валюти балансу (пасивів).
Основні зміни в зобов’язаннях Національного банку відбулися за статтями:
- банкноти та монети в обігу, обсяг яких збільшився на 7,6% до 822,6 млрд грн;
- кошти державних та інших установ, обсяг яких збільшився в 2 рази та становить 278,2 млрд грн;
- депозитні сертифікати, що емітовані Національним банком України, обсяг яких зменшився на 11,7% та становить 548,9 млрд грн.
Збільшення розміру власного капіталу Національного банку у 2024 році на 35 % – з 420,1 млрд грн до 567,6 млрд грн – відбулося переважно за рахунок зростання резервів переоцінки, що зумовлено здебільшого зміною офіційного курсу гривні до іноземних валют.
Фінансовий результат Національного банку за 2024 рік становив 231 млрд грн.
Основними складовими фінансового результату Національного банку є:
- чистий процентний дохід у сумі 17,6 млрд грн;
- позитивна переоцінка фінансових інструментів у розмірі майже 200 млрд грн, яка є наслідком зміни офіційного валютного курсу та їх справедливої вартості. Частина цієї переоцінки – 128,6 млрд грн – є нереалізованим (попереднім) результатом від зміни офіційного валютного курсу, який згідно з вимогами Закону України "Про Національний банк України" накопичується у формі резерву переоцінки в капіталі Національного банку.
Витрати Національного банку, пов’язані з виготовленням банкнот, монет та іншої продукції, витрати на утримання персоналу, адміністративні та інші витрати в 2024 році становили 8,1 млрд грн (у 2023 році – 7,0 млрд грн).
Отже, за підсумками 2024 року прибуток до розподілу Національного банку становив 102,7 млрд грн. Ця сума традиційно, відповідно до Закону України "Про Національний банк України", частково буде спрямована в загальні резерви Національного банку до досягнення ними рівня 10% від середньорічного обсягу грошово-кредитних зобов’язань Національного банку (18,5 млрд грн), а решта 84,2 млрд грн (84 158 469 950,24 грн) – до Державного бюджету України, після узгодження термінів з Міністерством фінансів України.
"Цього року Національний банк перерахує до Державного бюджету України понад 84 млрд грн. І хоча нашою метою не є отримання прибутку, а всі зусилля ми зосереджуємо на виконанні мандата Національного банку – забезпечення цінової та фінансової стабільності, я переконаний, що ці кошти стануть вагомим внеском в посилення обороноздатності України та спроможності нашої держави протистояти ворогу. Особливо враховуючи, що це найбільша сума, яку коли-небудь НБУ перераховував до бюджету", – сказав Голова Національного банку України Андрій Пишний.
Рада Національного банку, погоджуючись з обґрунтованістю підходів, оцінок та суджень, застосованих Національним банком, затвердила Консолідовану фінансову звітність Національного банку за 2024 рік, з урахуванням отриманого звіту незалежного аудитора.
За результатами зовнішнього аудиту Консолідованої фінансової звітності Національного банку за 2024 рік аудиторська фірма ТОВ "Ернст енд Янг Аудиторські послуги" висловила думку із застереженням стосовно питання формування резервів під очікувані кредитні збитки під ОВДП, номіновані в гривні, що перебувають в портфелі Національного банку та обліковуються за амортизованою собівартістю.
Як зазначено в примітці 5 Консолідованої фінансової звітності, Національний банк на підставі аналізу всієї доступної йому інформації вважає, що ОВДП умовно позбавлені кредитного ризику та, відповідно, резерв за ними не формується. Уряд України завжди виконує свої зобов’язання за ОВДП. З урахуванням безпрецедентних обсягів зовнішньої фінансової допомоги Національний банк вважає, що емітент державних цінних паперів має потенціал виконувати свої договірні зобов'язання в національній валюті перед Національним банком у короткостроковій перспективі.
Також звіт аудиторської фірми ТОВ "Ернст енд Янг Аудиторські послуги" містить пояснювальний параграф щодо невизначеності впливу на діяльність Національного банку військової агресії російської федерації проти України. Аудиторську думку не було модифіковано з цього приводу.
Відповідно до законодавства України Національний банк складає фінансову звітність згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ).
Відповідні оцінки активів, зобов’язань, доходів і витрат, передбачені принципами МСФЗ (у тому числі з урахуванням принципу обережності), повинні здійснюватися навіть в умовах високої невизначеності та передбачають застосування суджень і припущень, аналізу всієї доступної інформації про минулі події, поточні обставини, а також використання прогнозної інформації щодо можливості отримання майбутніх економічних вигід. Основні судження Національного банку, що використовувалися ним в оцінках, наведені в примітках до Консолідованої фінансової звітності.
Зокрема, цінні папери України (ОВДП, номіновані в гривні), які Національний банк утримує з метою отримання платежів від емітента, класифікуються в категорію "за амортизованою собівартістю". У такому разі за МСФЗ вимагається обов’язкова оцінка ймовірних кредитних збитків, тобто оцінка можливих недоотримань платежів, передбачених умовами випуску. Ураховуючи свій особливий статус, особливі відносини та співпрацю з урядом, Національний банк має доступ та практичну можливість аналізувати найбільш повну і оперативну інформацію. З огляду на здійснений аналіз, незважаючи на складні економічні умови в Україні та військову агресію російської федерації, Національний банк обґрунтовано очікує своєчасного отримання всіх платежів за ОВДП. З огляду на зазначене Національний банк не визнає наявність можливих збитків та не сформував резерви під ОВДП, номіновані в гривні, в своєму портфелі. Національний банк продовжує регулярно і ретельно аналізувати інформацію з метою підтримання актуальності оцінки спроможності емітента здійснювати виплати за своїми зобов’язаннями.
Відповідно до законодавства України Консолідована річна фінансова звітність підлягає обов’язковому зовнішньому аудиту, який проводився ТОВ "Ернст енд Янг Аудиторські послуги" – членом глобальної мережі фірм EY з досвідом аудиту центральних банків.
Зважаючи на значні обсяги статті "Цінні папери України" у валюті балансу Національного банку, питання застосованих оцінок ОВДП у національній валюті, суджень та їх відповідності МСФЗ детально вивчалося аудиторською фірмою ТОВ "Ернст енд Янг Аудиторські послуги" як ключове питання аудиту. На думку аудиторської фірми ТОВ "Ернст енд Янг Аудиторські послуги", резерв за цінними паперами України мав бути визнаний. Однак, беручи до уваги наявність кількох можливих сценаріїв та невизначеність щодо їх ймовірності, аудиторською фірмою зазначено про неможливість визначити негативний вплив цього питання на фінансовий стан та фінансовий результат Національного банку. Ураховуючи суттєвість цього питання, аудиторською фірмою висловлено думку із застереженням.
Отже, на думку аудиторської фірми ТОВ "Ернст енд Янг Аудиторські послуги", за винятком впливу питання щодо визнання резерву під очікувані кредитні збитки за цінними паперами України, Консолідована фінансова звітність Національного банку відображає достовірно, в усіх суттєвих аспектах консолідований фінансовий стан Національного банку України на 31 грудня 2024 року та його консолідовані фінансові результати і консолідовані грошові потоки за рік, що закінчився 31 грудня 2024 року, відповідно до Міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ) та відповідає вимогам Законів України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-XIV та "Про Національний банк України" №679 -XIV щодо складання фінансової звітності